Tester

Produktkompetence
Produktkompetence omfatter kundskaber, færdigheder og motiver vedrørende •Udtryksformer •Formidling •Teknologi og medialisering •Remediering •Metarefleksion Lærere og elever arbejder med tydelige kriterier indenfor de forskellige aspekter af produktkompetencen •Som er vejledende og gennemskuelige •Som udvikler sproglighed om produkter •Som anerkender kollaborative produktionsprocesser Læreren forholder sig til differentieringspotentialet i funktionelle og kompenserende læremidler, eksempelvis •Muligheder for bidrag til produktet på et højere kompleksitetsniveau •Muligheder for at skabe produkter med højere kompleksitet •Muligheder for samarbejde og samproduktion
Tilbage
Udfordringkompetence
At være udfordringskompetent betyder at kunne identificere, rammesætte og monitorere en udfordring. Eleverne skal lære at kunne: •Aktivere deres forforståelse og stille spørgsmål på baggrund heraf •Kende og bruge nogle overfaglige struktureringsmuligheder •Lære at vurdere nye erfaringer i forhold til deres forforståelse •Identificere, hvornår de har brug for hvilken hjælp Lærerne rammesætter og stilladserer dette •Gennem kravene til projektformuleringen •Gennem faglige loops og evalueringsloops •Gennem vejledning som støtter metakognition Lærerne skal desuden forholde sig til •Måden hvorpå den fælles udfordring udvikles og rammesættes (graden af lærerstyring) •Hvilken type udfordring der er tale om, og hvilke indholdsmæssige muligheder den rummer
Tilbage
Undersøgelseskompetence
Undersøgelseskompetence består af •Informationskompetencer: at søge, validere, anvende og fortolke eksisterende information •Dataproduktionskompetencer: at producere og fortolke nye data via undersøgelsesmetoder og teknologier Læreren kan rammesætte og stilladsere elevernes udvikling af undersøgelseskompetence gennem •Læringsstier •Filtreringsteknikker •Kognitiv mesterlære •Faglige loops, evalueringsloops og vejledning Lærerne giver differentieret støtte til eleverne i at •Forstå problemet, formulere spørgsmål og anvende søgestrategier •Anvende faglige kundskaber og metoder •Konkludere og fortolke resultater •Medvirke aktivt i at revidere egne opfattelser og undersøgelsestilgang
Tilbage
Proceskompetence
Proceskompetence handler om selvstændigt at kunne styre og organisere arbejdsprocesser, både individuelle og sociale. Læreren støtter elevernes selvstændige håndtering af •Tidsstruktur (hvornår skal hvad gøres?) •Rumstruktur (hvor skal hvad foregå?) •Social struktur/samarbejde (hvem gør hvad og hvordan er vi sammen?) Lærerne sørger for tydelighed og differentierer på •Rammerne for det selvstændige arbejde •De faglige kriterier for arbejdet •De aktivitetsgenrer der udspilles i undervisningen •Processtyringsmetoder og teknologier •Hjælp til kognitive, metakognitive og ressourceorienterede læringsstrategier Læreren støtter at elevernes samarbejde hviler på •Positiv afhængighed •Individuel ansvarlighed •Læringsfremmende interaktion - og sætter løbende fokus på socialkommunikative færdigheder og samarbejdsetik.