Refleksionsmodel
I arbejdet i og på tværs af de organisatoriske enheder lægges der fra projektets side op til at anvende Vivian Robinsons (2011) forskningsbaserede model for læringsledelse. Modellen tænkes brugt til løbende at reflektere over mål, læring, ressourcer og organisering med henblik på at kvalificere skolens arbejde med projektet. Det er således tanken af enhederne bruger modellen og de dertilhørende spørgsmål til løbende at reflektere over og at lede organiseringen af og processen med at forandre skolen med fokus på elevernes læring.

Logbog
Arbejdet med spørgsmålene og logbogen skal hjælpe deltagerne i den organisatoriske enhed med at fastholde fokus på elevernes læringsudbytte (kerneopgaven) i forbindelse med projektet.
Dimension 1: Etablering af mål og forventninger
- Hvad er målsætningen med projektet?
- Hvad er de ønskede effekter for elevernes læring?
- Hvad er de ønskede effekter for lærernes læring og udvikling af undervisning?
- Er der enighed om vigtigheden af disse mål på skolen, afdelinger og teams?
- Hvordan spiller målene med projektet sammen med andre mål på skolen?
- Hvad ved vi om det, der skal læres? Hvad skal vi undersøge yderligere ift. dette, og hvordan skal vi gøre det (gennem processen)?
- Er medarbejderne klar over de læringsmål, de har ansvar for?
- Har medarbejderne de nødvendige kompetencer og ressourcer for at kunne nå de mål, de har ansvar for?
- Har medarbejderne har de nødvendige ressourcer for at kunne nå de mål, de har ansvar for?
-
Hvilke øvrige udfordringer, kan der opstå under forandringsprocessen, og hvordan kan de imødekommes?
Dimension 2: Strategisk ressourcebrug, kommunikation og organisering
- Hvordan kan vi sikre effektiv brug af ressourcer, kommunikation og organisering gennem projektet?
- Hvordan kan vi støtte og opmuntre medarbejderne i deres bestræbelser på at nå målet? – beslutninger, kommunikation, organisering, samarbejde, metoder, medindflydelse m.m.
- Er der nogen medarbejdere, der skal have en særlig funktions-, ansvar- og rollebeskrivelse i forløbet?
- Hvordan skal vi evaluere og give feedback igennem processen? Hvilke tegn og milepæle skal vi holde øje med?
- Hvordan kan vi støtte op om og sikre ekstra støtte/ressourcer til de medarbejdere, der har brug for det?
- Har vi overblik over interne og eksterne ressourcer og medarbejdere/forældre, der vil kunne støtte projektet?
- Udfordrer vi forestillingen om, at øget læring altid kræver ekstra ressourcer?
- Hvor åbne er vi for at udfordre traditionelle vaner for at fordele tid, medarbejdere og penge?
- Hvordan forholder vi os til elever/medarbejdere/ forældre, der ikke er motiveret for eller ikke oplever, at de mestrer opgaven?
-
Skal vi have en plan for rekruttering af nye medarbejdere, der kan hjælpe os til at nå vores mål?
Dimension 3: Sikring af kvalitet i undervisningen
- Hvordan sikrer vi, at forandringen skaber kvalitet i undervisningen?
- Hvordan udvikles undervisningen inden for bestemte fag i og på tværs af klassetrin?
- I hvilken grad er undervisningen inspireret af viden om god undervisning?
- Har lærere og ledere fælles syn på, hvad god undervisning er?
- Hvordan kan vi evaluere med henblik på at udvikle kvaliteten af undervisningen?
- Hvor gode er ledelse og medarbejdere til at søge, reflektere og anvende forskningsbaseret viden om it-baserede innovative undervisningsformer?
-
Hvor gode er vi til at undersøge og konstruktivt udfordre antagelser om it-baseret innovativ undervisning på skolen?
Dimension 4: Ledelse af professionelles læring og udvikling
- Hvordan sikres en undersøgende, eksperimenterende evaluerende tilgang til undervisning?
- I hvilken grad skelner lærerne i deres samarbejde mellem, hvad eleverne har lavet, og hvad de har lært?
- Hvor effektiv er skolen til at identificere lærere med særlige kompetencer til at hjælpe kolleger med bestemte undervisningsudfordringer?
-
Er lærer-elevrelationen brugt som en vigtig indikator for effektiviteten af professionelle læringsmuligheder?
Dimension 5. Sikring af et ordenligt og trygt læringsmiljø
- Hvordan sikrer vi, at elever, lærere og forældre er trygge og engagerede under processen?
- Hvilke former for utryghed kan opstå undervejs, og hvad kan vi gøre for at foregribe eller forhindre det?
-
Hvordan støtter vi de elever, lærere og forældre der føler sig utrygge i processen?
Litteratur
Robinson, Viviane 2011: Student-Centered Leadership, Jossey- Bass Leadership Library in Education.