Teknologisk hjælp til lærerne
Vi betragter det som særdeles væsentligt, at engelsklærerne ved, hvor på skolen de kan henvende sig omkring hjælp til teknologier. Det drejer sig bl.a. om samarbejdet med mediepatruljen, og vi vil anbefale, at en eller flere repræsentanter fra skolens mediepatrulje deltager i kick-off for engelskforløbet sammen med skolens engelsklærere.
Lærerne kan vælge at arbejde med mange forskellige teknologier, men den følgende nettoliste vil alle lærere skulle kende eller have støtte til fra mediepatruljen:
NETTO TJENESTER |
ALTERNATIVE TJENESTER |
BRAINSTORMING: |
BRAINSTORMING: |
KOMMUNIKATION: |
KOMMUNIKATION: |
HeyTell (app) |
|
Facetime (på iPad) |
|
|
Audioboo (findes også som app) |
Chat |
|
iMessage (på iPad) |
Morfo (app) |
QuickVoiceRecorder (app) |
|
Garageband (app) |
Fotobabble (findes også som app) |
|
|
BLOG |
BLOG |
Mediepatruljen skal muligvis hjælpe lærerne med at finde ud af, om en given teknologi kan embeddes på den valgte blog platform. Her er der ikke givet en liste på forhånd, eftersom eleverne netop gerne må være innovative i forhold til deres produktion af blogs.
Lærerne og mediepatruljen aftaler det videre samarbejde som en del af den didaktiske planlægning af forløbet.
Det er afgørende at alt det tekniske virker – der skal fx være netadgang – ellers falder projektet til jorden! Mediepatruljen skal give støtte i det nødvendige omfang, og det skal afklares, hvem man kan kontakte og hvad deres tilbud er. Hvis der bruges andet end Blogger eller Wordpress, skal dette afprøves og tjekkes af Mediepatruljen sammen med brugerne.
Udstyr/hardware
Skolens udstyr m.h.t. både hardware, netværk og software skal klargøres, herunder hvad eleverne selv er i besiddelse af, som kan anvendes.
IT kompetencer og forberedelse
Det er nødvendigt at lærere og elever får kendskab til de udvalgte teknologier. Nogle teknologier vil være kendt af nogle af eleverne, og de kan naturligvis videndele. Skolen skal i planlægningen overveje, hvordan lærere og elever i øvrigt kan støttes.
I dette forløb er fokus på blogs. Vi har valgt nemme blog platforme, men lærerne skal have sat sig ind i den valgte form inden forløbets start. Det skal også medtænkes, at eleverne skal oprettes som brugere og være i stand til at oprette egne blogs.
Eleverne lægger produkter på nettet, og det kan evt. være selvproduceret og måske involvere små film o.lign. Hvis skolen ikke har en generel tilladelse, skal der indhentes tilladelse til denne form for publicering.
Har skolerne indhentet tilladelse fra hjemmet til at billeder, film osv med eleverne må publiceres på nettet?