Forløbet følger FIRE-Design modellen i forhold til såvel forståelse, faser som en del af øvelserne. Der kan læses mere i bogen omring forståelse og udfoldelse af denne model. (Rohde & Olsen, 2013)
Teknologien er ikke nødvendigvis i sig selv innovativ, men i dette forløb har vi anvendt teknologi til at arbejde med innovation på måder, som ikke kunne gøres uden teknologi. På denne måde bidrager teknologien til en innovationsdidaktisk tænkning.
De mulige teknologier er nedenfor indsat i en oversigt udviklet af Illum Hansen og Bjerresgaard. Det er ikke meningen, at alle lærere skal anvende alle teknologierne. Man kan vælge at arbejde med få teknologier, som man kender eller at udvide med nogle, man kunne tænke sig at lære at kende. Man kan også i høj grad lade eleverne vælge teknologier, som de kender, eftersom det er motiverende for arbejdet, og det faglige indhold kan komme til udtryk på mange måder og med mange forskellige teknologier.
Processtyring |
Beskrivelsesværktøjer |
Planlægnings og styrings værktøjer |
Kommunikationsværktøjer |
|||
Dia (FOSS), Visio, Diagramo (FOSS), TikiToki, Gantt Project (FOSS) |
Processmaker (OS), Bonita (OS), Web2Project (FOSS), MS Project.
|
|
|
|||
Produktion |
Tekstbehandling |
Regneark |
Billedbehandling |
Tegning og design |
||
Google Drive, Word, Dropbox, Pages, Libre Office
|
|
Photofiltre, PhotoStory, Pixlr, The Gimp, paint.net, XNConvert |
ToonDoo, Toonlet, LibreOffice-tegning |
|||
Lydbehandling |
Filmbehandling |
Præsentation |
||||
Garageband, Voki, Morfo, Audacity, Audiopal, Fotobabble, Narrable |
YouTube, MovieMaker, iMovie, Skoletube MovieCut |
Wordpress, Prezi, Haiku Deck, Powerpoint, ThingLink, YouTube, Narrable, Storify, Vimeo, Facebook |
||||
Samproduktion |
Tekstsamproduktion |
Hjemmesidesamproduktion |
||||
Google Drive, Storify, Prezi, |
Wordpress, Blogger, EduBlog, Skoleblogs på Skoletube
|
|||||
Ideudvikling |
Freemind (FOSS), Mindmeister, CmapTools, Popplet |
|||||
Perception/ Players |
Windows Media Player, VLC, SkoleTube, issuu, Adobe Reader |
|||||
Kommunikation |
Skype, Bambuser, FaceTime, Adobe Connect, Chat, Mail, iMessage, SMS, Todaysmeet, diverse lydwidgets, Facebook, Twitter |
|||||
Brainstorming |
Mindmeister, Padlet, Todaysmeet |
|||||
Evaluering |
Portefølje |
Barometre/clickers |
Elevplansværktøjer |
|||
|
Socrative,Clicker, Demonstrationsskolebarometeret(redskab.demonstrationsskoler.dk/barometer) (FOSS). |
|
||||
Kompensation |
CDOrd, adgangforalle.dk, AppWriter, IntoWords |
|||||
Informationssøgning |
|
|||||
Dataindsamling |
Datalogger |
Spørgeskema |
Database |
|||
|
|
|
||||
Analyse |
Visualisering |
Simuleringsværktøjer |
Matematisk analyse |
|||
Wordle, Tagexdo |
|
|
||||
Beregning |
|
|||||
Lærermiddel-udviklingsredskaber |
|