Engelsk-forløb - faser
Fase 4 - Evaluering
Varighed | 1 lektion |
Materialer |
Øvelser fra Innovative Elever Evaluerings-’clickers’: Socrative.com, Clicker.com, demonstrationsskolebarometeret (redskab.demonstrationsskoler.dk/barometer) (FOSS). |
Fasebeskrivelse | Denne fase omhandler evaluering af elevernes læring, som er det centrale i et sådant læringsforløb. Læringen omfatter alle de opstillede læringsmål.Processen består af to delfaser: En personlig refleksion over proces og læring samt en erfaringsudveksling med andre. |
Læringsmål |
Engelsk Udtrykke sig spontant mundtligt, også når sproget ikke helt slår til Udtrykke sig spontant skriftligt omkring egen læring, også når sproget ikke helt slår til Anvende et forholdsvis præcist ordforråd om egen læring, gerne med støtte i ordforrådsoversigter Anvende lyttestrategier og aktivt søge at forstå kammerater, der udtrykker sig om deres læring Teknologiske - Innovative Samarbejde med kammerater omkring vurdering af læring Reflektere og vurdere resultat af egne læreprocesser Tro på egen formåen til at indgå i og lære af problemløsende processer, også i forhold til fremtidige innovationsprocesser |
Arbejdsformer og organisering |
Lektion 9 Eleverne forbereder et samtaleark til vurdering af forløbet (Innovative elever, s. 181). Dette kan eventuelt foregå som hjemmearbejde. Eleverne sammenligner deres ark i grupper og finder frem til fælles læringspunkter. Hvis der er tid, kan læreren også samtale med hver enkelt elev eller mini-firma på basis af samtalearket. Klassen vurderer i fællesskab deres læring med øvelsen ’Værdilinje’ (s. 176-177). Ved en klassesamtale noteres, hvad klassen nu ved om blogs, indhold på deres blog, nyt ordforråd og formuleringer på engelsk. Det kan eventuelt aftales, at klassen fortsætter med at anvende blogs i engelsk under en eller anden form. |
Lærerens rolle |
Opsamling af elevernes forståelse af egen læring Feedback |
Delprodukt |
Personligt skrevet eller talt refleksion Samtaleark Blog eller anden fastholdelse af refleksionen |
Faglige begreber |
Kommunikationsstrategier, især at være ’risk-taker’ som sprogbruger Skrivestrategier, især tænkeskrivning Ordforråd om læring Feedback |