Varighed | 2 lektioner |
Materialer |
I udgangspunktet Blogger/Wordpress (platformen skal give mulighed for embedding af så mange forskellige relevante teknologier som muligt)Gule post-it sedlerEksempel på mind map: bubbl.us
Kommunikation med ’kunden’: YouTube, Bambuser, Vimeo Øvelser fra bogen Innovative Elever |
Fasebeskrivelse | Eleverne skal i mini-firmaerne finde på mange ideer til bloggens indhold og form og skal derefter udvælge, hvilke de vil anvende.Fasen består af to delprocesser: Idegenerering for at få mange ideer og ideudvælgelse for at finde den bedste ide.Processen styres af læreren med øvelser fra bogen Innovative Elever. |
Læringsmål |
Engelsk
Udtrykke sig mundtligt med lethed og spontanitet omkring ideer og i forhold til kammerater Anvende et tilstrækkeligt ordforråd til at ideudveksling kan foregå, gerne med støtte i ordplancher eller andet materiale Anvende lyttestrategier aktivt for at gøre sig umage med at forstå makkerens forslag Anvende viden om værdier hos kunden som grundlag for ideerne Teknologiske Anvende digitale værktøjer til brainstorm Innovative Tænke divergent Kunne reflektere over og vurdere egne og andres ideer (2. delproces) Samarbejde positivt med makkeren Tro på egen formåen til at få ideer |
Arbejdsformer og organisering |
Lektion 5+6
Hæng ’Regler for brainstorm op i klassen (Innovative Elever s. 132-133 + download her:http://www.akademisk.dk/da-DK/butik.aspx?c=Item&category=4537&item=31344) - og gennemgå dem kort, samt hvad divergent tænkning er. Eleverne brainstormer under ledelsen af læreren på indhold, form og værktøjer til deres blog. Se forslag til brainstorm-øvelser i Innovative Elever s. 134-140. Brainstormen kan evt. deles op i to dele: En del omkring indhold og en del omkring form. Brainstorm behøver ikke at vare særligt længe, men der skal komme mange ideer frem. Alle de gule sedler hænges på en væg, som er gruppens ’arbejdsvæg’. Alle de gule sedler skal nu sorteres ved hjælp af ’2×2 sortering’ (Innovative Elever, s.143). I løbet af processen kan læreren notere på en oversigt, hvilke elever der har kendskab til hvilke værktøjer og derfor kan lære fra sig til andre grupper. Når grupperne har valgt nogle få ideer hver, skal disse ideer kvalificeres og udbygges med brug af øvelsen ’3 for og 3 imod’ (Innovative elever, s. 150). Læreren sætter en deadline for dette arbejde. Eleverne præsenterer deres ideer gennem en elevatortale til et rejsehold fra klassen. Selvom klassen ikke er deres kunde, kan kammeraterne give værdifuld feedforward til den videre udvikling i hvert mini-firmas blog. (Innovative elever, s. 148 og 149). |
Lærerens rolle | Procesledelse af øvelser (skal styres stramt) |
Delprodukt |
Gule sedler med ideerKategorisering af ideerneUddybning af ideerne gennem 3×3 på planche el. lign.
Noter til elevatortalen Noter fra kammeraternes feedforward på elevatortalen |
Faglige begreber |
Kommunikationsstrategier især omskrivningOrdforråd og træning herafLyttestrategier, især gættestrategier
Værdier som underliggende (jf. fase 1) |