Beskrivelse af forløbet:
På 7. årgang i tysk lægger årsplanen op til et arbejde med emnet “Märchen” (eventyr). Forløbet strækker sig samlet over 12 lektioner (4 uger af 3 lektioner).
Selve arbejdet med emnet tager bl.a. udgangspunkt i kapitel 14 “Der Sprung 2”, der omhandler Br. Grimms eventyr “Hänsel und Gretel”. Målene for dette kapitel er flg: - At læse op/ fremføre mindst én scene med indlevelse samt at forstå hele teaterstykket.
Forløbet starter med en introduktion af den detaljerede arbejdsplan samt de overordnede mål for projektet. Herefter skulle de i grupper lave en brainstorm i det digitale program “mind-mup” over emnet “Märchen”. Dernæst læse tekst omhandlende eventyr herunder Br. Grimm samt i deres arbejdsgrupper drøfte, hvilke eventyr de kender og hvad der kendetegner eventyrgenren. Emnet har tidligere været gennemgået i dansk på årgangen.
De får nu udleveret det eventyr, de skal arbejde med og hvilket produkt, de i gruppen skal fremstille.
(hvorfor har vi valgt at arbejde på denne måde)
(film, hørespil, dramatisering, omskrivning og oplæsning)
I forhold til fælles mål - slutmål for 9. klasse:
• Skal eleverne kunne udtrykke sig selv på tysk i et enkelt sprog med forståelig udtale.
• Eleverne skal kunne genkende og videreformidle genretræk samt videreformidle egne produktioner Eleverne skal på egen hånd kunne gennemarbejde et emne, samt foretage ord til ord-opslag i ordbogen.
• Gætte kvalificeret i forbindelse med lytning og læsning.
Link til diverse:
Læs forløbets fasebeskrivelse
På 7. årgang i tysk lægger årsplanen op til et arbejde med emnet “Märchen” (eventyr). Forløbet strækker sig samlet over 12 lektioner (4 uger af 3 lektioner).
Selve arbejdet med emnet tager bl.a. udgangspunkt i kapitel 14 “Der Sprung 2”, der omhandler Br. Grimms eventyr “Hänsel und Gretel”. Målene for dette kapitel er flg: - At læse op/ fremføre mindst én scene med indlevelse samt at forstå hele teaterstykket.
Forløbet starter med en introduktion af den detaljerede arbejdsplan samt de overordnede mål for projektet. Herefter skulle de i grupper lave en brainstorm i det digitale program “mind-mup” over emnet “Märchen”. Dernæst læse tekst omhandlende eventyr herunder Br. Grimm samt i deres arbejdsgrupper drøfte, hvilke eventyr de kender og hvad der kendetegner eventyrgenren. Emnet har tidligere været gennemgået i dansk på årgangen.
De får nu udleveret det eventyr, de skal arbejde med og hvilket produkt, de i gruppen skal fremstille.
(hvorfor har vi valgt at arbejde på denne måde)
(film, hørespil, dramatisering, omskrivning og oplæsning)
I forhold til fælles mål - slutmål for 9. klasse:
• Skal eleverne kunne udtrykke sig selv på tysk i et enkelt sprog med forståelig udtale.
• Eleverne skal kunne genkende og videreformidle genretræk samt videreformidle egne produktioner Eleverne skal på egen hånd kunne gennemarbejde et emne, samt foretage ord til ord-opslag i ordbogen.
• Gætte kvalificeret i forbindelse med lytning og læsning.
Link til diverse:
Læs forløbets fasebeskrivelse