Differentiering – fase 4 (strukturering)
Undervisningsdifferentiering i inkluderende digitale læringsmiljøer
- Mål: At lærere og elever udvikler didaktiske rutiner til at arbejde inkluderende og differentieret i
forskellige pædagogiske arbejdsmønstre. Lærerne skal være i stand til at tilrettelægge, gennemføre
og evaluere undervisning og sammen med eleverne arbejde projektorienteret i forskellige fag i
lyset af selvreguleret læring. - Organisering: Blended learning og supervision af fagteams og udviklingsteam. Skolens
pædagogiske udviklingsteam tildeles fortsat en rolle i den løbende respons og sparring denne gang
bl.a. i forhold til etablering og facilitering af praksisfællesskaber. - Didaktiske designs: Arbejdet med differentieringskategorierne fortsættes. Introduktion til
didaktiske principper for praksisfællesskaber, situeret læring og gensidigt engagement (Lave &
Wenger 1991). - Teknologi: Interaktive assistenter, der kan være med til at øge elevernes grad af selv-
/medbestemmelse, mindmap-værktøjer til analyse af udfordringer i situationer og differentiering
på udfordringer og fagmål. - Vejledninger: Trin for trin”-vejledninger, der understøtter etablering, facilitering, responsgivning og
rollefordeling i forbindelse med praksisfællesskaber.