Informe a su médico sobre todos los medicamentos que esté tomando actualmente, ya que Viagra puede interaccionar con algunos comprar viagra comprar viagra de ellos.

Fejlmeddelelse

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls i _menu_load_objects() (linje 579 af /var/www/auuc.demonstrationsskoler.dk/public_html/includes/menu.inc).
Fase 1 - Wake Up (2-3 lektioner)

Materialer

Fasebeskrivelse

Overordnet:

  1. Scenen sættes – rammer og motivation
  2. Kobling af globalt problem med en lokal delløsning (Skolens energiregnskab)

De deltagende lærere sætter scenen for forløbet: I skal skabe motivation gennem samtale og ved at bruge indledning og 1. kapitel fra  dokumentaren Kretz tager verdens temperatur.

Tag udgangspunkt i: Alle taler om klima – Har det noget med os at gøre? Hvad er det for nogle fænomener vi kan iagttage, som kan være afledt af specielt global opvarmning. Vi må vide noget for at forstå, hvordan vi kan reagere hensigtsmæssigt. Hvem har ansvaret og hvem har løsningerne? I et demokrati er det muligt at påvirke beslutningstagerne på den store bane ved at tage initiativer personligt og lokalt.

Lad eleverne brainstorme på: Hvilken historie fortælles? Hvordan fortælles denne historie? Hvordan kan vi tro på dokumentarer i TV og på film?

Lad eleverne brainstorme på: Hvad har klimaproblematik med energi/hverdag/skole at gøre? Lad dem arbejde gruppevis og skrive deres forslag på en ”væg”,I har forberedt  fx på Padlet.com, så alle i klassen kan se resultatet på  IWB.

Sæt i den følgende samtale fokus på klimagasser, bl.a. CO2

Lad eleverne skrive videre efter spørgsmålet: Hvordan bidrager skolens energi- og materialeforbrug til udledning af drivhusgasser?

Tal med eleverne om, hvordan I har tænkt jer, at I sammen skal undersøge, om skolen kan være mere ansvarlig for både jeres egen og fremtidige generationers levevilkår.

Præsenter kort en oversigt over undervisningsforløbets faser. Flowdiagram:

Hvis der er to eller tre klasser, skal I også aftale hvordan paneldebatten aftales sammen og hvilken klasse eller elever, der har ansvar for hvad. Og hvis I vil arbejde på tværs af klasserne, skal det tilsvarende organiseres.

Vi foreslår en fælles paneldebat for at gøre undervisningsforløbet så autentisk som muligt, idet hovedformålet er at gøre noget ved energiproblemet. Et lille fællesudvalg af elever kan allerede nu etableres med det formål at invitere paneldeltagere.

Selv om klassen ikke skal arbejde gruppevis med det næste fordeles eleverne nu, så de har tid til at tænke over hver deres del af projektet.

 

5 Grupper

Opdel klassen i 5 grupper, der i næste fase på skolen skal undersøge følgende (og evt. andre ting der fremgår af elevernes brainstorm):

  1. Varme: Hvilke energikilder anvendes i forbindelse med opvarmning. Hvordan foregår det?  Hvad er forbruget? Hvad kan vi sammenligne med? Hvordan spare på energiforbruget?
  2. El: Hvilke energikilder anvendes i forbindelse med produktion af el? Hvordan foregår det?  Hvad bruges el til på skolen? Hvor stort er forbruget? Hvad kan vi sammenligne med? Hvordan spare på el-forbruget?
  3. Vand: Hvilke energikilder anvendes i forbindelse med produktion af vand? Hvordan foregår det?  Hvad bruges vand til på skolen? Hvor stort er forbruget? Hvad kan vi sammenligne med? Hvordan spare på vandforbruget? Hvordan skal vandkvaliteten være?
  4. Affald: Hvor meget papir, plastik og aluminium bruges på skolen? Hvor meget sendes til genanvendelse? Hvor      meget kød og hvor meget grønt sælges gennem skolen? Hvordan kan CO2 udledningen reduceres gennem effektiv affaldshåndtering og valg af materialer og produkter?
  5. Ny teknologi: Hvordan kan vi producere energi til skolen? Undersøg muligheder og økonomi med forskellige teknologier.

 

Læringsmål

Eleverne skal kunne se sammenhængen mellem et globalt klimaproblem (opvarmning af atmosfæren) og lokale beslutninger på energiområdet.
Eleverne skal kunne lytte aktivt og forholde sig åbent, analytisk og vurderende til andres mundtlige fremstilling.

Arbejdsformer og organisering

Alle lærerne, der er med i forløbet, deltager i introduktionen.

Kontakt til paneldebattører sættes i værk, så snart som muligt.

Lærerens rolle

Styrer processen.

Delprodukt

Oversigt over elevernes brain-storm fx på padlet (gælder både for den naturfaglige del og den danskfaglige del).

Faglige begreber og tilgange

  • Klima
  • Global opvarmning
  • Dokumentargenren
  • Energi
  • Drivhusgasser
  • Affaldshåndtering
  • Forbrug
  • Ansvar for udviklingen