Ifølge (Rohde & Olsen, 2013, s.10) kan innovation forstås som nyskabelse, og nyskabelse kan både være den store ændring, som revolutionerer verden, men det kan også være den lille ændring som kombinerer kendte ting på nye måder. Dette forløb placerer sig mest i den sidste kategori, idet at kendte redskaber anvendes i en ny kontekst. Det er et nyt og innovativt forløb først og fremmest fordi det kombinerer en traditionel storyline fortælling med matematikdidaktiske ideer fra RME (Realistic Mathematics Education, en hollandsk matematikdidaktisk skole) og bruger iPads på en integreret måde heri til udforskning af stokastiske problemstillinger. Hermed skifter undervisningens fokus fra det beregnings- og algomeritmemæssige til at udvikle elevernes kommunikations- og ræsonnementkompetencer.
Storyline metoden konkretiseret i en fiktiv fortælling om Gruble-trolden Tumle, gør det muligt at motivere forskellige stokastiske undersøgelser i et længere varende forløb. Forløb af denne varighed er ikke typiske for 3. klassetrin. Brug af iPads er medvirkende til at gøre forløbet innovativt og til samtidig at udvikle elevernes matematiske forståelser i overensstemmelse med grundtankerne bag Fælles Mål 2009 (se forløbets forskningsmæssige forankring). De involverede iPads´ applikationer (Apps) er udvalgt til at opfylde specielle funktioner, hvoraf de vigtigste er dataindsamling (fx måling af ukendte højder uden direkte brug af trigonometri) og dataanalyse, produktionsværktøj, dokumentation af elevprocesser, evaluerings- og kommunikationsværktøj. Fx gør Apps som Educreation og ExplainEverything det muligt for enkelt elever eller grupper heraf at forklare og begrunde deres matematiske tænkning og handlinger ved hjælp af såvel tale, lyd, billeder, grafer og fotos på én gang. Disse forklaringer kan så forfines gentagne gange (evt. efter feedback fra læreren) og gemmes i elevens portefølje. Sådanne Apps kan give hver elev mulighed for at udtrykke sig, og læreren har nem adgang til at ”evaluere” elevens udbytte. Dette udbytte kan også omfatte procesaspekter af elevernes arbejde og sådanne Apps giver dermed et andet ikke-produkt og -resultat orienteret alternativ til velkendte evalueringsværtøjer.
Rohde, L., & Olsen, A. L. (2013). Innovative elever.
Retrieved from http://www.akademisk.dk/butik.aspx?c=Item&category=4537&item=31344
|