Mål
De overordnede faglige og teknologiske mål for forløbet er:
- at udvikle evner til kollaboration, kreativitet og kommunikation med afsæt i Minecraft som primært designværktøj
- at kende til robinsonaden som genre og kunne anvende denne viden til at skabe et fiktivt univers i Minecraft
- at kunne samarbejde omkring planlægning og udvikling af et fiktivt univers
- at kunne anvende udvalgte præsentationsværktøj (f.eks. Prezi, Power Point, Photostory osv.)
- at kunne præsentere og begrunde elementer i et fiktivt univers
- at kunne give respons på andres præsentationer
- at kunne producere multimodale produkter, der kommunikerer om det fiktive univers skabt i Minecraft.
Målene relaterer sig til følgende trinmål i dansk for 2.klasse:
- Bruge talesproget i samtale og samarbejde og kunne veksle mellem at tale og lytte.
- Fremlægge.
- Eksperimentere med computerens muligheder.
- Samtale om andre udtryksformer ud fra umiddelbar oplevelse og begyndende kendskab til faglige begreber.
- Kende genrers særpræg.
- Udtrykke sig i billede, lyd og tekst.
Valget af præsentationsværktøj (Prezi, Power Point, Photostory osv.) kan differentieres efter elevernes forudsætninger. Det anbefales at inddrage mediepatruljen både i forhold til introduktionen af Minecraft og i forhold til de valgte præsentationsværktøj. Der vil også kunne arbejdes med analoge præsentationsteknikker i form af f.eks. tegninger, storyboards eller lign., hvis det er mere hensigtsmæssigt.