21. århundredes kompetencer
Målet er, at eleverne tilegner sig indsigt i et globalt behov for, at vi alle “gør en forskel” for vores nære og fjerne medmennesker. Igennem forløbet er målet ligeledes, at eleverne tilegner sig færdigheder i og viden om:
Eleverne skal på baggrund af et introduktions og analyseforløb om dokumentarfilm om temaet, arbejde produktivt i teams med egne dokumentarfilm om frivilligt arbejde målrettet en filmfestival på skolen målrettet 5. og 6. årgang samt publicere på en blog designet i Skoleblogs, som også er kommunikations og læringsplatform for forløbet.
Forløbet er sat i en autentisk ramme, hvor eleverne selv skal lave research, skabe kontakter, tilladelser, forberede og gennemføre interviewguides mm. i forhold til de frivillige, som de vælger deres dokumentarfilm skal omhandle. Data som efterfølgende skal behandles i forhold til dokumentarfilmens genrekrav til en dokumentarfilm målrettet en særlig målgruppe – 5. og 6. årgang.
Elevforudsætninger:
Baggrundsviden om mindre filmproduktioner, optagelse, redigering (klipning). Viden om dokumentargenren og viden om, hvordan man planlægger et godt interview.
Links til diverse
- At kunne bruge it som et læringsunderstøttende redskab ved at producere dokumentar/delproduktioner
- Samarbejde (at kunne tage ansvar for både eget og andres arbejdet i en gruppe)
- Selvregulering (at kunne motivere sig selv, påtage sig forskellige roller i et produktionsforløb og gennemføre en produktion fra ide-til færdigt produkt)
- Kommunikativ kompetence, ved at forholde sig kritisk til videndeling og selvproduceret materiale
Målet er, at eleverne tilegner sig indsigt i et globalt behov for, at vi alle “gør en forskel” for vores nære og fjerne medmennesker. Igennem forløbet er målet ligeledes, at eleverne tilegner sig færdigheder i og viden om:
- Analyse og fortolkning af professionelle dokumentarfilm om temaet
- Produktion: organisering, viden om produktionsplanlægning, multimodal produktion og kommunikation, viden om samspil mellem sprogets form, indhold og funktion, bevidst brug af dokumentargenrens virkemidler.
- Analyse af samtaler, deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog, kommunikationsetik, viden om digitale teknologiers kommunikationsmuligheder.
- Anvendelse af Blogs til refleksion, fælles vidensbearbejdelse og vidensdeling.
Eleverne skal på baggrund af et introduktions og analyseforløb om dokumentarfilm om temaet, arbejde produktivt i teams med egne dokumentarfilm om frivilligt arbejde målrettet en filmfestival på skolen målrettet 5. og 6. årgang samt publicere på en blog designet i Skoleblogs, som også er kommunikations og læringsplatform for forløbet.
Forløbet er sat i en autentisk ramme, hvor eleverne selv skal lave research, skabe kontakter, tilladelser, forberede og gennemføre interviewguides mm. i forhold til de frivillige, som de vælger deres dokumentarfilm skal omhandle. Data som efterfølgende skal behandles i forhold til dokumentarfilmens genrekrav til en dokumentarfilm målrettet en særlig målgruppe – 5. og 6. årgang.
Elevforudsætninger:
Baggrundsviden om mindre filmproduktioner, optagelse, redigering (klipning). Viden om dokumentargenren og viden om, hvordan man planlægger et godt interview.
Links til diverse
- http://dokumentarfilm9.skoleblogs.dk/
- Trello.com
- Læs fasebeskrivelsen her.