21. århundredes kompetencer
Med baggrund i en fælles problemstilling: hvordan udvikler vi skolens hjemmeside, så den kan tiltrække nye tilflyttere i kommunen - lægges der op til et projektforløb, hvor hver elevgruppe producerer indhold, der i højere grad end den oprindelige hjemmeside, er i stand til at kommunikere skolens hverdagsliv på en multimodal og troværdig måde. ”Hvilken skole skal Line vælge?” er et udsagn fra en video-case, der både fungerer som en rammefortælling for forløbet og en fælles problemstilling. Det innovative i dette forløb er, at:
Elevforudsætninger
Kendskab til fagtekster/faglig læsning, sagsfremstilling, kommunikation på nettet – bl.a. blogs, videoredigering, web 2.0-
Links til diverse:
- At kunne bruge it som et læringsunderstøttende redskab, ved at producere video/multimodale produktioner
- Samarbejde (at kunne tage ansvar for både eget og andres arbejdet i en gruppe)
- Selvregulering (at kunne motivere sig selv og gennemføre en opgave)
- Kommunikativ kompetence ved at forholde sig kritisk til selvproduceret materiale
- Udvikling af elevernes informationskompetence
- Udvikle færdigheder og viden om troværdighed i nettekster, funktionel genrekendskab
- Viden om teksters samspil med kontekst, situation og målgruppe
- Hensigtsmæssig layout ud fra viden om, hvordan man kommunikerer troværdigt gennem multimodale repræsentationsformer
Med baggrund i en fælles problemstilling: hvordan udvikler vi skolens hjemmeside, så den kan tiltrække nye tilflyttere i kommunen - lægges der op til et projektforløb, hvor hver elevgruppe producerer indhold, der i højere grad end den oprindelige hjemmeside, er i stand til at kommunikere skolens hverdagsliv på en multimodal og troværdig måde. ”Hvilken skole skal Line vælge?” er et udsagn fra en video-case, der både fungerer som en rammefortælling for forløbet og en fælles problemstilling. Det innovative i dette forløb er, at:
- elevaktivitet fremmes af en autentisk problemstilling (resultatet af arbejdet har en reel brugsværdi)
- problemstillingen bringer omverden nærmere skolen (målgruppe-undersøgelser og andet…)
- eleverne bliver udfordret i at anvende kommunikation til et givent formål, i en given kontekst
Elevforudsætninger
Kendskab til fagtekster/faglig læsning, sagsfremstilling, kommunikation på nettet – bl.a. blogs, videoredigering, web 2.0-
Links til diverse:
- Læs fasebeskrivelsen her.
- Blogspot: http://danskdemoskole.blogspot.dk/