21. århundredes kompetencer
Forløbet tager udgangspunkt i følgende problemstilling: Man er lige blevet færdig med at lægge en ny etage på etageejendommen nede i Elmelyparken. Bygningerne er blevet de højeste i Solrød. Brandvæsnet er interesseret i hvor lang en stige skal være, for at de kan nå op på taget af den nye bygning. Eleverne skal hjælpe brandvæsnet, derfor skal eleverne undersøge, hvor høje bygningerne er.
Ud over ovenstående problemstilling har eleverne også arbejdet med problemstillinger som:
Evalueringen af projektet var en mundtlig præsentation af deres arbejde. Alle inddrog IT under deres fremlæggelse, programmerne Powerpoint, Word og Prezi var i brug. Der var under fremlæggelsen fokus på kommunikationen.
Elevforudsætninger
- Inddragelse af IT, målet med forløbet er, at eleverne skal kunne benytte IT som et læringsstøttende redskab.
- Vidensopbygning, eleverne er gennem forløbet blevet støttet i en tilegnelse af ny viden inden for emnet ”Trigonometri”.
- Samarbejde, eleverne er blevet støttet i en arbejdsform med fokus på samarbejde.
- Evaluering af egen læring, eleverne har arbejdet med forskellige former for evaluering.
- Kommunikativ kompetencer er kommet i spil i deres samarbejde, men i høj grad også under deres fremlæggelser.
- Problemorienteret arbejde, eleverne er i det forløb blevet støttet i at arbejde problemorienteret, de har arbejdet med en opgave som tager afsæt i et problem, de skulle løse.
Forløbet tager udgangspunkt i følgende problemstilling: Man er lige blevet færdig med at lægge en ny etage på etageejendommen nede i Elmelyparken. Bygningerne er blevet de højeste i Solrød. Brandvæsnet er interesseret i hvor lang en stige skal være, for at de kan nå op på taget af den nye bygning. Eleverne skal hjælpe brandvæsnet, derfor skal eleverne undersøge, hvor høje bygningerne er.
Ud over ovenstående problemstilling har eleverne også arbejdet med problemstillinger som:
- Find en metode til at måle: Hvor bredt det lokale rådhusur er, diagonalen på fodboldklubbens grusbane samt diameteren på springvandet ved siden af det lokale rådhus.
- Eleverne har under forløbet arbejdet med ligedannethed og cosinus, sinus og tangens med udgangspunkt i den retvinklede trekant.
Evalueringen af projektet var en mundtlig præsentation af deres arbejde. Alle inddrog IT under deres fremlæggelse, programmerne Powerpoint, Word og Prezi var i brug. Der var under fremlæggelsen fokus på kommunikationen.
Elevforudsætninger
- Eleverne har arbejdet med trekantsberegneren i WordMat og GeoGebra under forløbet
- Eleverne har arbejdet med formler, de har udregnet sider og vinkler ved hjælp af Pythagoras læresætning og COS, SIN og TAN.
- Eleverne har arbejdet med konstruktion ved hjælp af et dynamisk tegneprogram (GeoGebra GG), de har tegnet retvinklet trekanter i GG ud fra givne mål.