Inspiration
'Inspiration' er den hurtige og direkte vej til en række af de materialer og forløb, som er udviklet undervejs i Demonstrationsskoleprojekterne. Materialerne er sorteret i forhold til deres relevans for hhv. lærere, skoleledere og it-vejledere, og fordi de alle er blevet forsynet med information om klassetrin, fag, organisatoriske og didaktiske fokusområder, er det let for dig som bruger af materialerne at finde rundt. God fornøjelse!
Til lærere - forløb
Dansk
4. klasse
Eleverne skal i grupper udarbejde en dokumentarfilm ud fra emnet ”At være anderledes” som produktmål.
2. klasse
I forløbet Astrid Lindgrens verden skal eleverne arbejde undersøgende og eksperimenterende med Astrid Lindgrens...
8. klasse, 9. klasse
Eleverne får erfaring med at sortere, bearbejde og forholde sig kritisk reflekterende til information på nettet –...
8. klasse, 9. klasse
Forløbet er et projektforløb, hvor eleverne skal arbejde analytisk og produktivt med dokumentargenren. Forløbets tema...
7. klasse
Det tværfaglige undervisningsforløb tager udgangspunkt i skolens energiforbrug og perspektiveres ud på den globale...
0. klasse, 1. klasse, 2. klasse
Gennem et 3-ugers forløb (minimum 18 lektioner) arbejder elever danskfagligt med Minecraft Edu som designværktøj med...
Engelsk
9. klasse
Rammen omkring forløbet er Apartheid i Sydafrika. Eleverne skal finde ud af, hvilke livsomstændigheder, der gjorde sig...
8. klasse
Elever skal parvis udvikle en tematisk blog på engelsk til en ’kunde’, som er elever i en anden klasse i projektet,...
Kulturfag
8. klasse, 9. klasse
Undervisningsforløbet benytter sig af det sociale medie Twitter som er et enkelt, tilgængeligt, hurtigt og giver...
8. klasse
Forløbet er baseret på at eleverne motiverer hinanden til at bruge apps på deres telefoner eller iPads til at orientere...
2. klasse
Forløbet er en generel opdatering af Det Nye Testamente herunder særlig fokus på helligdage og deres betydning for...
5. klasse
Forløbet tager udgangspunkt i lignelser og gengivelser med afsæt i analyse og forståelse af Bibelske fortællinger. Med...
2. klasse
I forløbet om symboler skal eleverne ud og studere religiøse symboler i en konkret kontekst gennem kirke- og moskébesøg...
8. klasse
Forløbet ”Fordomme” er et undersøgende sociologiforløb, som kræver et samarbejde mellem to skoler. Eleverne undersøger...
Matematik
9. klasse
Forløbet tager udgangspunkt i en praktisk-matematisk opgave, hvor eleverne skal udregne, hvor lang en stige skal være.
9. klasse
Forløbet behandler emner som vækstformlen og dens delbegreber, annuitetslån, annuitetsopsparing samt nominel rente.
9. klasse
Forløbet sigter mod den indledende forståelse af sandsynligheder med baggrund i det statistiske sandsynlighedsbegreb....
8. klasse
Eleverne bliver introduceret til en forholdsvis åben problemstilling med særligt fokus på, at eleverne forud for...
9. klasse
Eleverne bliver introduceret til en forholdsvis åben problemstilling med særligt fokus på, at der forud for...
8. klasse
Det overordnede formål med forløbet er, at eleverne får indsigt i centrale elementer af privatøkonomi. Eleverne skal...
6. klasse
Man kan beskrive elevernes arbejde i forløbet som datadetektiver! At arbejde som datadetektiv betyder, at man gennemgår...
3. klasse
Forløbet er baseret på en kombination af den pædagogiske metode, Storyline, og den matematikdidaktiske tænkning RME (...
Naturfag
9. klasse
Salt er mere end det du putter på dit æg søndag morgen. Salt er fysik og kemi, men også biologi - og salt er geografi...
8. klasse
Forløbet ”Jeg ånder, derfor er jeg” sætter stort fokus på tværfagligt arbejde om respiration og forbrænding i biologi,...
7. klasse
Det tværfaglige undervisningsforløb tager udgangspunkt i skolens energiforbrug og perspektiveres ud på den globale...
Tysk
7. klasse
På 7. årgang i tysk lægger årsplanen op til et arbejde med emnet “Märchen” (eventyr). Forløbet strækker sig samlet over...
Til lærere - didaktik og teknologi
Didaktik
Didaktik
I det følgende præsenteres nogle idéer og forslag til, hvordan den metodiske differentiering kan...
Didaktik
Den organisatoriske udviklingsdimension i IDDL skal ses i sammenhæng med og understøtte det...
Didaktik
Det har ikke været kutyme i dansk didaktik at producere velgennemtænkte, afprøvede og evaluerede...
Teknologi
Teknologi
Målpilen er en prototype. Det vil sige, at der er tale om en relativ enkel model eller et enkelt...
Teknologi, Software/platform
I IDDL-projektet skal brugen af LMS eller LMS-lignende systemer understøtte lærere og elever i at...
Teknologi
Læse- og skriveteknologier (LST) er digitale teknologier, der kan understøtte og befordre elevers...
Teknologi, Software/platform
Elevbarometeret bruges til at måle i hvor høj grad eleven oplever at være inkluderet i det faglige...
Pædagogisk ledelse
Materialer
Materiale (pædagogisk ledelse)
I det følgende illustrerer vi anvendelse af modellen med et tænkt eksempel fra arbejdet i hver af...
Materiale (pædagogisk ledelse)
Ledelsesmodellen anvendes i forbindelse med den organisatoriske udvikling på skolen. Modellen...
Materiale (pædagogisk ledelse)
Det er efterhånden alment accepteret viden, at udviklingsprojekter uden organisatorisk forankring...
Materiale (pædagogisk ledelse)
I arbejdet i og på tværs af de organisatoriske enheder lægges der fra projektets side op til at...